blog

Dit zijn de laatste trends in de cadeaukaartenbranche

14-03-2023

Begin deze maand bezocht Podium Cadeaukaart het GCVA Conference '23 in Londen. Het platform waar jaarlijks alle belangrijke spelers uit de cadeaukaartenbranche samenkomen om te netwerken, kennis uit te wisselen en presentaties bij te wonen. Ook de laatste trends en ontwikkelingen binnen de markt van cadeaukaarten, die in Nederland een marktwaarde van 2 miljard kent, kwamen deze editie weer aan bod.

Wat zijn de belangrijkste trends en hoe verhoudt Podium Cadeaukaart zich hieraan? Je leest het hieronder:

  1. Populariteit van beleveniscadeaus
    De afgelopen jaren is gebleken dat een aantal trends in de UK gelijk opgaan met Nederland. Zo is er al een tijd lang een duidelijke groei in populariteit te zien bij vrijetijd- en beleveniscadeaukaarten. Cadeaukaarten voor restaurants, reizen, bioscopen, concerten en theaters worden veelvuldig als cadeau aangeschaft.

Dit is een trend die vooral tijdens de coronajaren duidelijk naar voren kwam. Daar waar andere cadeaukaarten bleven liggen, werden cadeaukaarten als Podium Cadeaukaart bewust als ‘cadeau om naar uit te kijken’ aan vrienden, familie en collega’s cadeau gegeven. Podium Cadeaukaart kwam hierdoor, na het afschaffen van de laatste landelijke lockdown, snel terug op het omzetniveau van vóór de coronacrisis.

  1. Digitalisering; de verhouding tussen fysieke en digitale cadeaukaarten
    Een belangrijke constatering dit jaar was op het gebied van digitalisering. De afgelopen jaren won de e-card (digitale cadeaukaart) aan populariteit en nam deze steeds meer marktaandeel in t.o.v. de fysieke cadeaukaart. In 2020 is er echter voor het eerst een stabilisering in deze verdeling te zien. Gemiddeld ligt nu de verhouding op: 45% e-cards en 55% fysieke cadeaukaarten.

Bij Podium Cadeaukaart ligt deze verhouding net iets anders. De meeste consumenten geven Podium Cadeaukaart nog het liefst fysiek cadeau en kiezen voor aanschaf in de winkel. 80% van de particuliere consumenten koos vorig jaar voor de fysieke Podium Cadeaukaart.

De verkoop van e-cards is door het samenwerken met B2B wederverkopers de laatste jaren echter wel toegenomen bij Podium Cadeaukaart. Het gaat hier om verkoop via kerstpakketaanbieders als o.a. Makro, Pluimen en Tintelingen. Momenteel is Podium Cadeaukaart bezig met het ontwikkelen van een digitale variant van de ‘eigen ontwerp cadeaukaart’. Een geliefd product waarbij consumenten en zakelijke klanten zelf een cadeaukaart kunnen vormgeven. Dit zal van toegevoegde waarde zijn bij de beleving van digitale cadeaus, voor gever en ontvanger.

  1. Employee benefits
    Interessant is de blijvende groei in employee benefits. Employee benefits zijn beloningen aan werknemers, voor bijvoorbeeld het behalen van een doel, die worden vergeven via een platform. Hiervoor worden meestal cadeaukaarten als beloning ingezet. In landen als Amerika en Engeland is dit al een veel voorkomende manier om werknemers extra te motiveren en waarderen. In Nederland bleef deze extra benefit tot voorkort achter (minder fiscale mogelijkheden in vergelijking met het buitenland), maar hier begint met een bovengemiddelde groei verandering in te komen.

Podium Cadeaukaart heeft reeds ingespeeld op deze trend door samenwerkingen aan te gaan met partijen als Gogift, Touch Incentive en Your Campus. Ook zijn er meerdere gesprekken gaande met andere aanbieders van deze diensten.

Op de hoogte blijven van Podium Cadeaukaart? Nieuws, trends en ontwikkelingen binnen de cadeaukaartenbranche en de theatersector? Volg ons op LinkedIn.

Wij gebruiken functionele, analytische en tracking cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om jouw ervaring op onze website te verbeteren en om je van relevante advertenties te voorzien.

Aanpassen