Voor ruim €6,6 miljoen aan Podium Cadeaukaarten aangeschaft in 2022
Utrecht, 12-01-2023
Podium Cadeaukaart herstelt voortvarend na de coronacrisis. Het afgelopen jaar werden 138.000 mensen verrast met deze cadeaukaart voor theater en concert. Kopers gaven een totaal van € 6,6 miljoen uit aan dit culturele cadeau. Tevens rekenden theater- en concertbezoekers voor ruim € 5 miljoen aan toegangsbewijzen af met de Podium Cadeaukaart. Dit waren 135.000 verschillende transacties. Na twee jaar van immense daling en de laatste lockdown aan het begin van 2022, resulteerde dit voor Podium Cadeaukaart in een omzetherstel van ruim 90% t.o.v. 2019.
Het collectieve promotiemiddel van de podiumkunstensector heeft sinds de oprichting in 1983 alleen maar stijging in verkoop en verzilvering gekend. De coronacrisis maakte hier, zoals bij vele ondernemingen, verandering in. Herstel in verkoop en verzilvering was moeilijk te voorspellen. Belevenis-cadeaus bleken vanaf het tweede kwartaal in 2022 echter te groeien in populariteit, de consument wilde er weer op uit en samen genieten. Ook bedrijven kozen het afgelopen jaar steeds vaker voor een betekenisvol cadeau met maatschappelijke betrokkenheid. Dit pakte voor Podium Cadeaukaart zelfs uit in een verdubbeling van de zakelijke verkoop (t.o.v. 2019).
Alex Schade, directeur Podium Cadeaukaart: ''De sterke stijging in verkoop en verzilvering bij Podium Cadeaukaart geeft een duidelijk signaal af over de terugkerende theater- en concertbezoeker. Goed nieuws voor onze aangesloten podia die momenteel met de nasleep van de coronacrisis dealen. Als collectief marketinginstrument van de sector maakt Podium Cadeaukaart theater- en concertbezoek laagdrempelig én geeft het ruimte in aanbod en tijd voor de juiste besteding van het cadeau. Precies waar koper en ontvanger, door de vele onzekerheden tijdens de coronacrisis, behoefte aan heeft. Aan Podium Cadeaukaart de taak theater- en concertbezoek verder te stimuleren voor een krachtig herstel van onze mooie en waardevolle sector.’’
Podium Cadeaukaart wordt uitgegeven door Stichting Promotie Theater en Concertbezoek (SPTC) en is het grootste collectieve marketinginstrument van de podiumkunstensector. SPTC stelt zich ten doel extra bezoek aan theater en concert te genereren middels de Podium Cadeaukaart en de expertise & data die daarmee zijn opgebouwd. De opbrengsten van SPTC vloeien altijd terug naar de sector; ze worden besteed aan de exploitatie en marketing van de Podium Cadeaukaart of aan collectieve promotie van de podiumkunsten.