Terug naar overzicht

J.S. Bach Mis in b, BWV 232 'Hohe Messe' – De Hohe Messe: Bachs eigen ‘Best of’ playlist

Hohe Messe: Bachs mis als ultieme ‘Best of’. Polyfonie, lyriek & drama in barokpracht.

Afbeelding J.S. Bach Mis in b, BWV 232 'Hohe Messe' – De Hohe Messe: Bachs eigen ‘Best of’ playlist

Bachs meesterwerk in sprankelende, ongedirigeerde barokretoriek

Vox Luminis en het Freiburger Barockorchester laten horen wat Bach vermocht. Wie rijkt hoger dan de ‘Hohe Messe’? Bachs Hohe Messe is omgeven door vraagtekens. Waarom ‘compileert’ Bach aan het eind van zijn leven een volledige katholieke mis? Wél zeker is dat zij een samenvatting is van zijn onovertroffen meesterschap. Complexe polyfonie en dramatiek in de vier- tot achtstemmige koren, Italiaanse lyriek en virtuoze instrumentale solo’s in de expressieve aria’s en duetten: deze mis is een aaneenschakeling van hoogtepunten, alsof Bach zijn eigen ‘Best of’ playlist maakte. Hij hergebruikt ook muziek van vroegere cantates, maar zoals steeds wanneer Bach iets recycleert, ontstaat er iets volkomen nieuws. De samenwerking tussen de toonaangevende ensembles Vox Luminis en Freiburger Barockorchester leidde al vaker tot memorabele hoogtepunten. In deze ongedirigeerde versie van Bachs magnum opus projecteren koor en orkest de barokke retoriek rechtstreeks de zaal in, alsof de noten gisteren geschreven werden!

Wij gebruiken functionele, analytische en tracking cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om jouw ervaring op onze website te verbeteren en om je van relevante advertenties te voorzien.

Aanpassen